ZE SBÍREK: Mezinárodní den tečky
ZE SBÍREK: Mezinárodní den tečky
Karel Malich, Uviděl jsem to, 1993, serigrafie, papír, 376 mm x 241 mm, ze sbírek Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě

Tento svátek kreativity, který se slaví po celém světě kolem 15. září, vychází z mezinárodně oceňované knihy pro děti The Dot od Petera HReynoldse.

Hlavní hrdinka této knihy, Vashti, si myslí, že neumí kreslit. Pobídnuta paní učitelkou, aby na prázdném papíře po sobě zanechala jakoukoliv vlastní stopu, Vashti udělá puntík. A tím začíná příběh o tom, že kreativita je v každém z nás. Jenom je potřeba věřit ve vlastní schopnosti. Odtud pochází Mezinárodní den tečky, který je oslavou kreativity, a klade si za cíl povzbudit malé i velké k užívání představivosti a nebát se upustit uzdu vlastní fantazii. Tento svátek má dokonce i vlastní webové stránky, které nabízejí řadu doprovodných aktivit a možností, jak se do tohoto dne zapojit.

My jsme pro tento svátek vybrali z našich sbírek vizuálně tematickou práci od Karla Malicha s názvem Uviděl jsem to z roku 1993. V letošním roce (18. října) uplyne 100 let od narození tohoto významného českého sochaře, malíře, grafika a pedagoga, jehož díla jsou součástí sbírek po celém světě (jmenujme např. Slovenská národná galéria, Centre Georges Pompidou, Paříž nebo McCrory Collection, New York). Malich pocházel z Holic u Pardubic a právě zdejší krajina mu byla velkou inspirací v jeho tvorbě. Vystudoval nejprve výtvarnou výchovu a estetiku na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy (1945–49) a poté grafiku na Akademii výtvarných umění v Praze u Vladimíra Silovského (1950–53). Za svého života byl členem a také spoluzakladatelem řady uměleckých skupin (např. SČUG Hollar, Skupina Proměna, Křižovatka). Na začátku své profesní kariéry, počátkem 50. let, se nechává inspirovat postimpresionismem a v tomto duchu vzniká řada krajinomaleb. Šedesátá léta jsou u něj už ve znamení posunu k abstrakci – vytváří koláže, reliéfy, a později také prostorové plastiky. Od těch pak v 70. letech přechází k drátěným objektům. V letech 1979–85 vzniká plastika Krajina s věčnem, která je často považováno za stěžejní dílo jeho kariéry, a ve které se opět vrací ke svým rodným Holicím, konkrétně Kameneckému kopci, jehož motiv se v Malichově tvorbě, i když třeba redukovaně formou geometrických tvarů a linií, objevuje opakovaně. Od 2. poloviny 80. let se potom Malich soustřeďuje spíše na kresby a barevné pastely.

Jana Jarošová, 15. 9. 2024

asistentka ředitele, PR
Bc. Jana Jarošová, DiS.

tel. č.: 567 301 681; 721 434 761
jarosova@ogv.cz