Vystavovali jsme… Václav Radimský
Vystavovali jsme… Václav Radimský
vernisáž výstavy Václav Radimský – Na vlnách impresionismu, 2014

Připomínáme si zajímavé výstavní projekty z let minulých.

Je leden 2025 a my jsme vstoupili do tohoto pro nás neobvyklého roku s novým projektem, kterým jsme se rozhodli, v době rekonstrukce výstavních prostor obou budov galerie, ohlédnout se a připomenout některé výstavy z let minulých. Každý měsíc tak zavzpomínáme na některou ze zajímavých výstavních expozic, která například zaujala odbornou veřejnost, byla úspěšná počtem návštěvníků, zajímavá svou koncepcí nebo architektonickým řešením, ale také tu, která se stala naší srdeční záležitostí, rádi vzpomínáme na její přípravu a instalaci nebo se třeba váže k aktuální situaci, významnému výročí atp.

První výstava, kterou Vám tímto představíme, nesla název „Václav Radimský – Na vlnách impresionismu“ a proběhla v termínu 5. 6. – 17. 8. 2014 v prostorách přízemí a 1. patra galerijní budovy na Masarykově náměstí. Vybrali jsme ji u příležitosti 79. výročí úmrtí tohoto autora, které si připomeneme poslední lednový den. Výběrem malíře Václava Radimského, českého krajináře přelomu 19. a 20. století, zaníceného impresionisty a přítele francouzských malířů Paula Cézanna a Clauda Moneta, jsme před jedenácti lety navázali na předchozí úspěšné výstavní projekty, týkající se především českých krajinářů – žáků Julia Mařáka, které se tehdy, ale i v letech nedávných těšily velké oblibě nejen jihlavského publika.

Václav Jan Emanuel Radimský (6. 10. 1867, Kolín nad Labem – 31. 1. 1946, Pašinka u Kolína) se narodil v zámožné rodině právníka Václava Radimského, který byl zároveň majitelem mlýna a později také statkářem v Pašince. Po absolvování kolínského reálného gymnázia odešel studovat do ciziny. Krátce pobýval v Mnichově na tamní Akademii u Eduarda Schleicha, navštěvoval soukromou krajinářskou školu Eduarda von Lichtenfelse ve Vídni a v roce 1888 se vydal do Francie. Roku 1891 se usadil v Barbizonu, kde měl možnost přímo poznat francouzskou impresionistickou malbu a od roku 1895 pobýval v Monetově malířské kolonii v Giverny. Zde se později trvale usadil v Le Goulet u města Vernon. Ateliér si zřídil ve starém nepoužívaném mlýně La Bergamotte a na řece Seině pak používal jako plovoucí ateliér loďku, kde vznikala jeho nejznámější díla. Po válce se i se svou francouzskou manželkou Louisou Fromontovou vrátil domů, usadil se na rodném statku v Pašince u Kolína, kde žil a pracoval až do své smrti.

Tato retrospektivní výstava prezentovala rozsáhlou malířskou tvorbu dříve opomíjeného a podceňovaného autora, kterého jsme chtěli představit jako významnou postavu nejen české, ale i francouzské krajinomalby. Jako umělce, který první přiblížil prostřednictvím svých obrazů impresionismus českému prostředí, a který jako jeden z mála českých malířů dosáhl již za svého života uznání v Paříži. U nás byla tehdy jeho tvorba odbornou kritikou i některými, zejména mladšími, kolegy přijímána rozporuplně, a i přes komerční úspěchy a popularitu u široké veřejnosti, velmi dlouho zůstával ve stínu svých slavnějších vrstevníků Antonína Slavíčka a Antonína Hudečka.Jeho postupný a zasloužený návrat na výsluní jsme mohli sledovat až v posledních letech, kdy se názor na Radimského malířskou tvorbu poněkud změnil. Zejména obrazy z období jeho pobytu ve francouzském Giverny patří k nejvyhledávanějším na českém trhu s výtvarným uměním a především jsou kladně hodnoceny odbornou veřejností.

Jak už sám název výstavy napovídá, hlavním a velmi oblíbeným námětem obrazů Václava Radimského bylo zobrazení vodní hladiny, a to v duchu čistého francouzského impresionismu, se kterým se důkladně seznámil přímo v kolébce jeho zrodu, v Paříži. Tehdy začínající umělec byl zcela okouzlen technikou a výrazem obrazů Clauda Moneta, který se stal jeho vzorem, a s nímž ho později pojilo přátelství a společné malování. Pro Radimského byla voda celoživotním zaujetím a inspirací. U vody se narodil, prožil dětství, v její bezprostřední blízkosti pobýval také ve Francii a u jejích břehů prožil i zbytek života v Čechách. 

Na svých obrazech opětovně zachycoval pohledy na vodní hladinu, zprvu především řeky Seiny a později Labe, proměnlivou v různých denních i ročních dobách. Tato láska k vodě a přírodě vůbec se neprojevovala pouze v jeho výtvarném zaujetí, ale i v osobním životě byl velkým milovníkem rybolovu a vášnivým lovcem. Kromě vodní hladiny, kde zachycoval kvetoucí lekníny a šumící rákosí, odlesky stromů a travnatých říčních břehů, se Radimský zaměřoval také na okolní krajinu. Maloval pohledy na zelené louky, kopce, pole i lesní interiéry.

Obrazy Václava Radimského se vyznačují působivým a pečlivě vybraným krajinným záběrem a výraznou efektní barevností. Zobrazovanou krajinu se snažil zachytit pomocí barvy v nejrůznějších atmosférických a světelných proměnách dne i ročního období. Podle vzoru francouzských impresionistů zachycoval letmými doteky štětce a čistými barvami nanášenými v drobných plochách krajiny plné kontrastů světla a stínu. Radimského barevná škála je plná jasných a výrazných barev, rád používal sytou žlutou, tyrkysově zelenou, ostré tóny růžové a fialové a modré odstíny.

Kromě obrazu „Polabí“ z majetku jihlavské galerie, (tento obraz byl veřejnosti představen také v červenci roku 2021 v rámci našeho dlouhodobého cyklu Dílo měsíce), se podařilo na tuto výstavu zapůjčit významná díla ze sbírek předních českých muzeí a galerií v čele s  Moravskou galerií v Brně. Dále zde byly zastoupeny například Západočeská galerie v Plzni, Galerie výtvarného umění v Ostravě, Muzeum umění Olomouc, Galerie hlavního města Prahy, Alšova jihočeská galerie na Hluboké a Regionální muzeum v Kolíně. Soukromé sbírky pak reprezentovala přední pražská Galerie Kodl, jejíž obrazy završily celkový počet bezmála 50 vystavených prací.

Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě vydala u příležitosti výstavy také tradiční skládačku s několika barevnými reprodukcemi obrazů poskytnutých institucemi, které díla Radimského ze svých sbírek zapůjčily. K výstavě proběhla také komentovaná prohlídka, která se uskutečnila v rámci programu Muzejní a galerijní noci a výstavu shlédlo celkem 813 diváků.

Jana Bojanovská, 26. 1. 2025

kurátorka sbírky malby a kresby
Mgr. Jana Bojanovská

tel. č.: 567 217 133; 605 221 763
bojanovska@ogv.cz

Fotogalerie