V rámci kulturní spolupráce mezi francouzským regionem Grand Est a Krajem Vysočina letos v létě již po páté zavítali do Telče na několikatýdenní uměleckou rezidenci dva francouzští umělci.
Vyústěním jejich rezidenčního pobytu je pak výstava v malé galerii „Šatlava“ v prostoru telčské radnice s názvem PŘED CESTOU (AVANT DE PARTIR).
Výstavu blíže představuje Jan Vičar, kurátor celého projektu:
„Valéry Pelletier vystavuje fotografický cyklus Krajiny. V této práci reflektovala detaily krajiny, se kterou se seznámila. Umělkyně nás provází zneklidňujícím nejasným příběhem, který bychom mohli vzdáleně přirovnat k estetice Davida Lynche. Lidský element je pouze na jednom výjevu – ruka ponořená ve vodě. Jednotlivé obrazy: rybník, tlampač, ruka, potůček, vlaštovky, měsíc, kapradí, kameny, louka, rybník, vypráví příběh, který nemůžeme nazírat kontinuálně v lince. Tomu brání skladba samotné instalace, připomínající leporelo.
Motiv skladby dřevěných prken vrat, vějířovitě roztažených, umělkyně uchopila v několika drobných instalacích. Dominantní je prvek připomínající vycházející slunce. Valéry v této práci logicky reflektuje zdánlivou banalitu, jejíž estetickou kvalitu nám transformuje do své tvorby.
Ivan Polliart se často ve své práci obrací do dětství a svých vzpomínek minulých, či nedávných. Touto vzpomínkou jsou např. fotografie lunaparku v Lodži v Polsku. Na fotografiích vidíme speciální dekorace, které vůbec nedopovídají dnešním estetickým a bezpečnostním normám. Přesto nás zaujmou nostalgickou krásou. Toto uvědomění nastalo až po jejich odstranění v roce 2018. Umělec často promítá do své práce samotnou cestu. Tuto můžeme vidět na fotce dálnice s řadou mohutných koulí. Tvar koule přenáší Ivan do instalace „Zmrzlina“. Stejný motiv koule – kruhu umělec objevil na objektu z německo-polské hranice. V kruhu byly propagandistické symboly kladiva a srpu. Po jejich odstranění objekt dostal úplně jinou funkci a stal se monumentální geometrickou skulpturou.
Video – animace kornoutu zmrzliny, který někomu upadl nebo byl odložen, nám ukazuje obraz zkázy a zmaru. Z chemické hmoty, která v tuhém stavu drží tvar a je spojena se slastnými pocity lízání, se stává nechutná „břečka“. Je to náhoda? Co nám chce autor říci?“
Výstavu je možné navštívit do konce září.
Partnery projektu jsou Kraj Vysočina, region Grand Est, města Telč a Remeš, Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě a umělecké centrum Remeše La Fileuse.
Jana Jarošová, září 2023