Setkávání muzejních a galerijních edukátorů neprobíhá pouze na celostátní úrovni, ale i u nás na Vysočině také v rámci kraje. Cílem je potkávat se přibližně jednou až dvakrát do roka, vždy v některé z kulturních institucí a sdílet si navzájem zkušenosti, zážitky, otevírat témata, která jsou pro nás důležitá. Nedávno se k nám přidaly také kolegyně z Muzea nové generace ve Žďáru nad Sázavou, které pro nás tentokrát připravily program.
V jeho první části jsme se navzájem představili, protože tým edukačních pracovníků se v jednotlivých institucích neustále proměňuje. Už při přihlašování jsme mohli navrhnout témata, kterým jsme se chtěli během setkání věnovat. Zájem byl o rezervační systém, oslovování škol, práci se seniory, práci se staršími žáky, ale také otázka jak udržet kontakt s veřejností, když je kulturní instituce uzavřená. Musím přiznat, že podnětů a připomínek k jednotlivým tématům bylo opravdu mnoho. Museli jsme si určit prostor, který můžeme jednotlivým otázkám věnovat, abychom v rámci diskuse nepřekročili vymezenou časovou dotaci. Je vidět, že společných otázek, ale i odpovědí máme všichni dostatek a dalo by se jim věnovat mnohem více prostoru. To ale nebylo možné, jelikož bylo nutné udělat si obědovou pauzu. A i během ní jsme se vraceli k otázkám, které mezi námi vyvolaly největší zájem.
Po obědě následoval seminář vedený lektorkou žďárského zámku Zuzanou Demlovou s názvem Je participace další prázdné slovo?, který byl charakterizován takto: Slovo participace (z latinského výrazu partem capere – mít podíl) naznačuje, že se jedná o něco, na čem máme účast, svůj podíl, co můžeme ovlivňovat. Je to tedy něco, co považujeme částečně za vlastní a víme, že ten zbytek toho něčeho vlastní někdo další. Participace ve vzdělávání tedy řeší témata týkající se podílu, účasti a vlivu dětí a mladých lidí na jejich vzdělávání. Spolu s tím vyvstávají otázky ohledně spoluúčasti ve skupině a odpovědnosti za vztahy ve třídě, motivaci dětí, nebo dilemat týkajících se vedení a uplatňování vlivu nebo moci silnějšího nad slabšími. Jedná se o záležitosti velmi úzce zaměřené na specifika skupiny a každého účastníka ve třídě. Zcela zásadní je, za jakých okolností se participace odehrává, proto se na podmínky pro participaci – pro zapojení a aktivizaci dětí ve skupině podíváme z blízka.
Tento workshop byl určen pro lektory kulturních a paměťových institucí, kteří se aktivně zajímají o vzdělání a chtějí sdílet své zkušenosti a příklady z praxe. Jeho součástí byla i praktická cvičení a aktivity, které nás aktivovali k další diskusi a sdílení zážitků z praxe. Zároveň jsme získali i metodické zdroje pro naše další teoretická rámování a zpětné reflexe.
Děkujeme kolegyním ze zámku za milé a velice přínosné setkání!
Pavlína Pitrová, 22. 10. 2024